Odpalování záblesků s fotobuňkou

Jste-li zanícením uživatelem zábleskového světla, jistě mi rádi potvrdíte, že zakoupení záblesku bylo ve vaší fotokariéře zlomovým bodem. Fotografie, které jsou na rozdíl od přirozeného, přírodního světla svícené světlem umělým, externím, mají úplně jiný charakter. Ne snad, že by byly horší, ale musíme se s externím světlem naučit opatrně pracovat. Vždy radím, aby si fotograf koupil nejdřív jedno světlo (případně vyzkoušel jedno světlo v ateliéru) a k němu postupně přidával další, tak, aby přesně věděl, co jaké světlo ve fotografii dělá, zkrátka aby každý ze záblesků měl svoji opodstatněnou úlohu. Často vidím, jak fotografové ve své neznalosti nebo amatérismu bezhlavě přidávají světla na svícení scény, aniž by přemýšleli, že světlo se dá zčásti nahradit i odraznou deskou nebo obyčejným bílým nebo černým papírem, který světlo odrazí (nebo v případě černého papíru či desky pohltí) dle přání fotografa. Další zábleskové světlo je pochopitelně mnohem dražší záležitostí než pořízení odrazné desky.

 

Propojení 1. zábleskového světla a fotoaparátu

Pokud jste ale ve svém fotografickém umu postoupili tak daleko, že kupujete další světlo s jasnými a opodstatněnými představami o jeho použití, gratuluji! V případě, že kupujete stejné světlo (většinou se ale doporučuje koupit světlo slabší nebo naopak silnější), nebo světlo ze stejné řady, pravděpodobně nebudete mít problém s odpalováním. Pokud jste až do této doby odpalovali s pomocí synchro kabelu, nezoufejte – snadno můžete problém s nedostatečným počtem zdířek na propojení světla a fotoaparátu vyřešit zakoupením synchronizační kostky. Ta má z každé strany zdířku na propojení synchro kablíku (takže můžete napojit až 4 světla), tu nasadíte do sáněk fotoaparátu a můžete zvesela odpalovat. Pokud používáte radiový odpalovač, který bude kompatibilní s druhým světlem, jste taktéž bez práce – stačí, když si ohlídáte správné nastavení kanálů (označované jako CH – z angličtiny CHANNEL, jedná se o pevně dané nastavení radio kanálů, které má zároveň pevná pravidla ve fyzickém rozložení – u starších odpalovačů totiž bylo u čísla 1-4 kostička, která se přehazovala nahoru nebo dolů a na základě tohoto se rozlišovalo až 16 různých kombinací rozhození těchto “kostiček”). Nynější odpalovače mají již digitální displeje a pochopitelně i digitální rozhazování kanálů – občas je na displeji zobrazené konkrétní rozmístění kanálů, ale často už ani to ne. Aby se vám obě světla odpálila, je tedy nutné mít stejný kanál. Moderní rádiové odpalovače jsou taktéž vybaveny rozhozením na skupiny (označení GR – z angličtiny GROUP). Ty slouží k tomu, abyste si jedno světlo mohli nastavit na skupinu A a druhé světlo na skupinu B a nastavovat intenzitu jednotlivých zábleskových světel na dálku přímo z odpalovače. Vzhledem k tomu, že máte na obou nastavený stejný kanál, odpálí se vám obě světla zároveň.

 

Druhé a další světlo – odpalování přes fotobuňku

Pokud je ale druhé světlo z jiné série, případně pochází-li úplně od jiného výrobce, musíte se připravit na to, že pravděpodobně nebude kompatibilní s odpalovačem, který aktuálně používáte. To samé budete řešit v případě, chcete-li používat zábleskové světlo a systémový blesk neboli speedlite (a nemáte-li k nim jeden kompatibilní odpalovač). Mnoho světel i externích blesků jsou v současnosti vybavené fotobuňkou. Jedná se o více či méně viditelný výstup na zábleskovém světle (u externích blesků je často ukrytá pod červeným sklem), které na základě záblesku, které vidí, dá pokyn zařízení, aby taktéž zablesklo. Fotobuňka ale není vždy tak spolehlivá jak bychom potřebovali. Pokud fotíte v menším ateliéru, není problém, jelikož záblesk se tam vždy odráží od stěn a druhé světlo jej vždy “uvidí”, nicméně pokud používáte záblesky venku, případně ve velkých ateliérech, kde je světelný záblesk rychle pohlcen okolím, fotobuňka jej nemůže vidět a druhé světlo se tak neodpálí.